Relacja ze spotkania AES, 19.01.2016

W trakcie ostatniego spotkania poznańskiej sekcji AES (Audio Engineering Society) [1] w Bibliotece Technicznej Politechniki Poznańskiej wystąpiło dwoje prelegentów.

Pierwszy z nich, mgr inż. Robert Kober wygłosił referat pt. Dynamiczne przetwarzanie dźwięku MIDI za pomocą sensorów smartphone’a. Ogólna tematyka koncentrowała się wokół zagadnień interakcji widza ze „sztuką na żywo”, w tym przypadku sztuką muzyczną. Takie podejście do muzyki nie jest nowatorskie, od kilkunastu lat jest ono rozwijane chociażby przez pochodzącą z RPA Cobi van Tonder [2], kompozytorkę instrumentalno-elektronicznej muzyki artystycznej oddziałującej na słuchacza głównie za pomocą interakcji przestrzennych. Takie trójpunktowe współdziałanie koncert – przestrzeń – widz stanowi jedną z możliwych implementacji efektu Augmented Reality rozwijanej na potrzeby rynku technologii mobilnych [3]. Prelegent zademonstrował praktyczne funkcjonowanie programu analizującego ruch ręki trzymającej smartphone’a odtwarzającego muzykę w czasie rzeczywistym. Analizator ma zaimplementowany trójaksjalny model ruchu ręki uwzględniający 6 stopni swobody w przestrzeni trójwymiarowej. Wbudowany żyroskop wraz z akcelerometrem przekazują, w zdefiniowanych okienkach czasowych, chwilowe drgania mechaniczne do układu próbkującego. Z kolei globalna aktywność ręki jest wykorzystywana do uczenia trendu w celu ustalenia indywidualnych preferencji odtwarzanej muzyki. Przedmiotowe rozwiązanie może mieć zastosowanie podczas koncertów typu silent disco, w trakcie których słuchacz sam decyduje o doznaniach dźwiękowych podawanych przez słuchawki mając jednocześnie przed oczami ekran smartphone’a wyświetlający teledysk lub obraz w rodzaju life-performance. Dedykowane i proponowane przez autora [4] efekty dźwiękowe to m.in. dynamiczne sterowanie filtrami, szybkością odtwarzania, włączanie loopów, rezonansów, arpeggio.

Drugi prelegent, student PP Karol Stoiński zaprezentował theremin własnej konstrukcji współpracujący z oprogramowaniem DAW. „Klasyczny” theremin został skonstruowany przez Lwa Termena w 1920 r., posiadał dwie anteny służące do regulacji głośności i wysokości dźwięku poprzez ruch ręką wokół jednej z nich, ale był nastrojony tylko na jedną częstotliwość zmienianą przełącznikiem [5]. Pokazane teraz urządzenie składa się z płytki stykowej oraz zamontowanego na niej obwodu elektrycznego wraz z kontrolerem USB oraz czujnikami ruchu ręki. Jedną ręką reguluje się częstotliwość, natomiast drugą szybkość utworu. Głośność, w przeciwieństwie do pierwowzoru, ustawiana jest w zainstalowanym oprogramowaniu DAW (Ableton [6]). Konstruktor planuje również instalację filtra obwiedni amplitudowej, zwanej potocznie jako wah-wah lub kaczka, tak jak w przypadku muzyki gitarowej, podawana byłaby pedałem podłogowym. Zainteresowani widzowie mieli możliwość przetestowania theremina na żywo.

kula_zylia
http://culture.pl/en/article/the-magic-ball-that-will-revolutionise-the-music-industry

Na koniec spotkania zaprezentowali się przedstawiciele założonej i działającej na Wydziale Fizyki UAM firmy Zylia sp. z o.o. [7]. Oprócz zaproponowania warsztatów oraz możliwości obejrzenia siedziby i laboratorium, opowiedzieli o nowo skonstruowanym przez ich firmę urządzeniu – AudioImmersion [8]. Jest to sferyczna macierz wielomikrofonowa umieszczana w swobodnym polu akustycznym dająca możliwość rozseparowania jednocześnie nagrywanych źródeł dźwięku w małej odległości od siebie. Rozwiązanie to wydatnie skraca czas potrzebny na sesję studyjną, w przypadku gdy w małym studiu nagrań nie da się zarejestrować ścieżek dźwiękowych pochodzących od kilku instrumentów grających naraz.

Linki zewnętrzne:

[1] Polska sekcja Audio Engineering Society
http://aes.org.pl

[2] Życiorys Cobi van Tonder
http://www.otoplasma.com/online_resume_cvt.html

[3] Wykorzystanie Augmented Reality w trakcie koncertu
http://digiday.com/brands/sony-makes-augmented-reality-work/

[4] Strona domowa mgra inż. Roberta Kobera
http://www.smartmidi.pl

[5] O Thereminie
http://en.wikipedia.org/wiki/Theremin

[6] Strona producenta programu DAW Ableton
http://www.ableton.com

[7] Strona firmy Zylia sp. z o.o.
http://www.zylia.pl

[8] Strona produktu AudioImmersion
http://www.audioimmersion.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *